Yeni Dünya Düzeni – Albüm İncelemesi

Posted: 21/09/2011 in İnceleme

 
 
 

  1. Intro: Albümün içeriğini şahane bir biçimde yansıtan, dinleyiciye ilk parçasına kulak verdiği albümün temasının ne olduğu konusunda gerekli fikri veren bir giriş yapılmış. Yeni kitabı Rahdan’ın albümüyle birçok ortak düşünce içeren Teoman Karadeniz’in bu bölümde kullanılması çok uygun olmuş. Yazar, hep bahsettiği “erotik pilot sesi” kullanımıyla açmış albümü. Seçilen müzik de gayet başarılı.
  2. Anlatacağım Çok Şey Var: Teoman Karadeniz’in Intro’sundan sonra müzikal bir giriş şarkısı gibi olmuş bu yaklaşık bir buçuk dakikalık şarkı. Şarkı ismi ile uzunluğunun bir tezat oluşturması çoğu insanın gözünden kaçacağını tahmin ettiğim, ancak es geçilmemesi gereken manidar bir incelik. Rahdan’ın bahsettikleri yine albümün konseptiyle uyumlu ve anlam bütünlüğünü koruyan konular. Alıştığımız Rahdan tarzını, alıştığımız Rahdan sound’u ile harmanlayarak bizlere sunan bir çalışma.
  3. Hayli Zor: Şarkıdaki yer alan isimlere bakıldığında tam bir aile çalışması izlenimi veriyor, bu açıdan insanların akıllarında şarkının müzikalitesiyle ilgili soru işaretleri oluşması normal karşılanabilir. Albümün tüm prodüksiyonunu kendisi karşılayan Rahdan’ın yine kendi altyapılarının üzerine okuması, onun açısında çok faydalı oluyor. Bu şekilde kendisini daha rahat ifade edebildiğini hissediyorsunuz. Serkan ve Puhtegan’ın okuyuş stillerinde Rahdan’a hafif de olsa bir benzerliklerinin bulunduğu görülebilir. Bunu garip karşılamamak gerekli. Nakarat ise kesinlikle kötü değil, yine de kulakların Rahdan’ın daha önceden çalışmakta olduğu Medusa’nın sesini aradığı söylenebilir. Albümdeki diğer şarkılara oranla geri planda kalabilecek bir şarkı olarak görüyorum.
  4. Kukla: Albümden önce dinleme şansı bulduğumuz, albümün içeriği hakkında bizlere ipuçları vermiş olan bir müzik ziyafeti. Altyapı konusunda Rahdan’ı olumsuz anlamda eleştirenler bu şarkıyı dinledikleri takdirde düşüncelerini gözden geçirmek durumunda kalacaklardır. Vinnie Paz’den alınan ilham ile ustalıkla değinilen konular, nakaratta kullanılan, aynı zamanda şarkının gidişatıyla birebir örtüşen öfkeyle sitemin hakim olduğu ses tonu ve artık Rahdan’ın piyasaya kendi tarzı olarak kabul ettirdiği köprü sistemli lirikal düzen ile kusur bulmanın oldukça zor olduğu bir şarkıyla karşı karşıyayız.
  5. C.E.R.N: Sizi takipçilerinin yalnızca altyapıya kulak vererek Rahdan Vandal imzalı olduğunu tahmin edebileceği ezgilerle başlıyor şarkı. Sürekli dile getirdiğim albümün sitem bazlı temasıyla arayı açmamış Rahdan bu çalışmasında da. Zaten konsept albüm olarak tabir ettiğimiz albümlerde yapılması gereken bu olmalıdır. Şarkının nakaratında sözsüz bir bölümün tercih edilmesi, şarkıda yaratılmak istenen genel atmosferle neredeyse kusursuz bir biçimde uyuşmuş. Nakarata herhangi bir tür vokal eklenmesi, bu sert havayı zedeleyebilirdi. Bilemiyorum Rahdan ne düşünür ama, bu şarkıda tam bir MT havası sezdim. Üçüncü verse olarak girse, hiç şaşırmazdım doğrusu.
  6. Nefsinle Mağrur: Albümün odak noktasının bu şarkı olduğunu söylersem yanılmış olmayacağım sanırım. Yaklaşık 10 senedir kanıksadığımız Rahdan tarzının bu kadar dışında ve belki de deneysel denebilecek nitelikte bir şarkıyla daha önce karşılaştığımı hatırlamıyorum. Altyapı klasik Rahdan müziğinden çok farklı, şarkıyı dinlerken dikkatinizi çeken ilk nokta bu olacaktır. İlk saniyeler geçerken bu sıra dışı sayılabilecek altyapının altından Rahdan’ın nasıl kalkabileceği konusunda kafanızda şüpheler yer alabilir, ancak durum şu ki; Rahdan vokal olarak da bambaşka bir boyutta karşımıza çıkmış. Şarkı boyunca kendisinin 3-4 farklı vokal stiline yer verdiği ve altyapıdaki doldurması zor bölümlerin üstesinden bu şekilde geldiği görülebilir. Tahminimce Rahdan hayranlarının bir bölümü bu parçayı doğal olarak garipseyecek ve parçaya adapte olmakta zorlanacaktır. Bununla beraber “Nefsinle Mağrur” şarkısı, Rahdan’ın duygusallaşmadan da hit yapabileceğinin kanıtı ve piyasaya gönderdiği önemli bir mesajıdır.
  7. Oldu Mu?: Arka kapakta Kerim [Mic Rap] ismini gördüğünüzde ve giriş müziğini duyduğunuzda şarkının ne şekilde gelişeceğine dair hatrı sayılır bir fikriniz oluşabiliyor: Eğlenceli, kimi zaman şaka yollu eleştirel ve hareketli. Rahdan kendi bölümünde hem hakkındaki eleştirilere karşılıklar vermiş, hem de piyasanın eksik yönlerini etkili biçimde analiz etmiş. BPM artıp tempo yükseldiğinde müzikalitesi de doğru orantılı olarak artan Kerim ise Rahdan’ı kendi albüm şarkısında bir nebze gölgede bırakmış. Elbette bunda Kerim’in bu tarzı Rahdan’dan çok daha sıklıkla kullanıyor olmasının da payı var. Sonuç olarak ikili hala birlikte çalıştıklarında sansasyonel işlere imza atma potansiyellerinin olduğunu göstermişler.
  8. BSG (Skit): Kullanılan pasaj zaten çok başarılı, bir de arka fonda Rahdan’ın duruma en uygun şarkılarından birisi çalınca daha da hoş olmuş.
  9. Kimileri: Benim düşünceme göre Kukla ile birlikte albümün en üst düzey şarkısı. Okuduğum yorumlarda pek fazla dikkat çekmeyen bir şarkı olarak görülüyor, ancak bunun sebebi yeteri kadar derin dinlenmemesi olarak değerlendiriyorum. Nefsinle Mağrur kadar göz kamaştıran bir vokal veya C.E.R.N kadar ilgi çekici bir altyapı kullanılmamış olduğu doğru, yine de bunlardan daha çok daha üstün niteliklere sahip bir şarkı, benim kendisinden yıllardır yapmasını beklediğim bir şarkı. Rahdan’ı tanımayanlara, tanımadığını iddia edenler, tanımadan hakkında yorum yapanlara veya tanıyıp karalamakla meşgul olanlara neyin ne olduğunu bildiren olağanüstü sözler yazmış. Geçmişi unutanlara ders niteliğinde olacaktır bu çalışma.
  10. Kukla (Hold Ya Head Remix): Vokal olarak orijinal Kukla şarkısının biraz altında kalmış Rahdan. Altyapının da etkisiyle şarkının ilk versiyonundaki sertliğin dozajı azaldığı görülebilir, yine de başarısız bir remix değil kesinlikle. Bu tarz yeni yorumlamalar her zaman desteklenmelidir. Şarkının en önemli artısı ise Bonapart. Sözlerinin İngilizce olması dolayısıyla dinleyicilerin bir kısmı anlamakta güçlük çekmiş olabilir. Bonapart’ın anlattıkları şarkının ve yine albümün genel temasını tamamen yansıtıyor, bu açıdan amacına ulaşan bir düet olmuş. Ayrıca Bonapart’ın kullandığı vokal teknikleri de gerçekten üst düzey, takip edilmesi gereken bir isim gibi görünüyor.
  11. Outro: Albüm nasıl başladıysa öyle bitti. Kuklalar kukla, köpekler ise köpek kalmaya devam etti. Teoman Karadeniz’in son “köpek!” nidası kulaklarda yankılanıyor hala.
Advertisements
Comments
  1. […] devam etti. Teoman Karadeniz’in son “köpek!” nidası kulaklarda yankılanıyor hala. https://cannobre.wordpress.com a bu inceleme için […]

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s